09 april 2006

Koorconcert met een raadsel

Mozart en Beethoven in Noord-Limburg

In de sfeervolle en goed klinkende kapel van het Landgoed Roepaen te Ottersum (Noord-Limburg) was ik gisteravond aanwezig bij het 9e lustrumconcert van het Genneps Vocaal Ensemble (GVE) o.l.v. Marius Schouten. Een concert dat in het teken stond van twee ‘klassieke’ grootheden: Mozart en Beethoven. De mannen van Gennep hadden het Maastrichtse vrouwenkoor Femmes Vocales, dat geleid wordt door de zus van hun dirigent, uitgenodigd om te delen in hun feestje. Twee werken werden dan ook gezamenlijk - als gemengd koor - ten gehore gebracht. Het bekende Laudate Dominum (uit de Vesperae solennes de confessore) van Mozart en als uitsmijter Beethovens ‘Die Ehre Gottes aus der Natur’.

Marius Schouten leidde verschillende werken op bondige, boeiende en humoristische wijze in. Daarmee plaatste hij de componisten en composities in perspectief wat aangenaam was voor het publiek dat daardoor alerter kon luisteren. Bij het beroemde gevangenenkoor uit ‘Fidelio’ werkte de inleiding een beetje in het nadeel van het koor. Het door Schouten geschilderde tafereel van gevangenen die hun (tijdelijk) herwonnen vrijheid in extase uitzingen - ‘O welche Lust (…) O Hoffnung! Rettung! Welch ein Glück’ - werd door de mannen van het GVE helaas niet waargemaakt! Het klonk alsof deze gevangenen weer snel terug de ondergrondse kerker in wilden. Daar stond echter veel moois tegenover. Zo werd het koor van de priesters ‘O Isis und Osiris’ uit Mozarts Zauberflöte sonoor gezongen.

>> Luistervoorbeeld: 'O Isis und Osiris' (mp3 - 2.42 min)

Het gastkoor ‘Femmes Vocales’ o.l.v. Cécile Schouten bleek
een ensemble met een sublieme koorklank al had ik het wel graag in een ander repertoire gehoord. Curieus was de vrouwenkoorzetting van de muziek voor de drie knapen uit Die Zauberflöte. Het werd weliswaar mooi gezongen maar deed het karakter van de originele muziek geen recht, het leek wel een parodie. De pianist liet bovendien horen dat het niet eenvoudig is de rijke orkestpartij van Mozart aan de vleugel te vertalen. De zetting van het beroemde Ave Verum pakte veel beter uit. Dit overbekende stuk werd mooi gezongen en klonk frisser dan gebruikelijk. Ook de canzonetta ‘Piu non si trovano’ werd heel aangenaam gebracht. Toch zou ik Femmes Vocales graag eens horen in speciaal voor vrouwenkoor gecomponeerde muziek. Bijvoorbeeld de Gesänge, op.17 van Johannes Brahms, één van de mooiste composities voor vrouwenstemmen ooit geschreven. Op 18 juni verzorgt ‘Femmes Vocales’ een eigen concert in de Lutherse kerk in Maastricht. Dan staat ook Brahms op het programma, hopelijk ook die vier Gesänge voor vrouwenstemmen, harp en 2 hoorns. Luister eens naar het prachtige derde lied uit deze cyclus: ‘Der Gärtner’.
>> Luistervoorbeeld: 'Der Gärtner'
(mp3 - 3.03 min)

Het interessantste werk van de avond vond ik het met raadselen omgeven koorwerk: Die Vesper: "Hört vom Strand ein Vespersingen" van Beethoven. De sfeer van dit stuk werd buitengewoon mooi getroffen door het GVE. Dat de eerste tenoren af en toe een steekje lieten vallen, deed weinig afbreuk aan de totaalindruk. In zijn inleiding vertelde Schouten dat hij alle strijkkwartetten van Beethoven had afgeluisterd op zoek naar de originele compositie die aan de basis van dit koorwerk heeft gelegen. Voorwaar een hele klus, maar gezien de heerlijke muziek zeker geen straf. De originele compositie had hij echter niet kunnen vinden. We kunnen het raadsel voor hem oplossen. Beethoven zette de vertaalde tekst van Thomas Moore op de muziek van het tweede deel: Adagio, uit het Sextet in Es, op.81b voor 2 hoorns, 2 violen, altviool en cello. Klik op onderstaande link om dit adagio te beluisteren.
>> Luistervoorbeeld: Sextet in Es, op81b (Adagio) (mp3 - 3.34 min)

Webtips:

Verwante artikelen: