31 december 2005

Dankbrief aan Mozart

Karl Barth over Mozart
(Serie: Mozart 2006 - I)

>> Mozart: adagio uit 'Gran Partita'
(wma - streaming audio - bron: avroklassiek.nl)


"Geliefde Heer Kapelmeester en Hofcomponist!

(...)

Hoe het met de muziek staat daar, waar U zich nu bevindt, daar­van heb ik slechts een vaag vermoeden. De gedachte die ik in dat opzicht koester, heb ik eens zo verwoord: ik ben er niet helemaal zeker van of de engelen, als ze zich aan de lof Gods wijden, stee­vast Bach spelen - ik ben er echter wel zeker van dat ze, als ze onder elkaar zijn, Mozart spelen en dat de lieve God hen ook dan met groot genoegen aanhoort. "


Aldus de beroemde theoloog Karl Barth (1886-1968) in zijn dankbrief aan Mozart uit het 'Mozartjaar' 1956. Het was een idee van de Luzerner Neuesten Nachrichten om verschillende mensen te vragen zo'n dankbrief te schrijven. Barth, die elke dag met Mozart begon voor hij zich 'aan de dogmatiek zette' trad hiermee in het voetspoor van andere beroemde personen zoals Kierkegaard en Goethe die het niet konden laten van hun liefde voor Mozart te getuigen.

Ik leerde deze dankbrief in 1987 kennen als onderdeel van een door Uitgeverij Wever uitgegeven boekje. Zie de afbeelding van het omslag hierboven. Het boekje bevat, behalve de dankbrief, een voorwoord: "Belijdenis aan Mozart", een lang artikel over Mozart verschenen in de Zwingli-kalender van 1956 en een voordracht over Mozarts vrijheid, gehouden in Bazel op 29 januari 1956.


Nu 50 jaar later opnieuw een 'Mozartjaar' op punt van beginnen staat, moest ik direct denken aan deze dankbrief. 27 januari 2006 is Mozarts 250ste geboortedag, dus zullen we komend jaar opnieuw overstelpt worden met muziek en Mozart-merchandising op allerlei gebied.
In TKM Blog worden regelmatig de meest opmerkelijke Mozart-activiteiten belicht. Want Mozart blijft een fascinerend fenomeen.


In zijn dankbrief heeft Karl Barth zijn Mozart-fascinatie als volgt verwoord:

"Wat ik aan U te danken heb is eenvoudig dit, dat ik, zodra ik U beluister, mij op de drempel van een bij zonneschijn en onweer, bij dag en bij nacht goede, welgeordende wereld overgezet en dan als mens van de 20ste eeuw telkens weer met moed, met vaart, met zuiverheid en met vrede be­giftigd vind. Met uw muzikale dialektiek in het gehoor is men in staat jong te zijn en oud te worden, te werken en te rusten, tevre­den te zijn en treurig gestemd, kortom: te leven."

Webtip:

  • Stichting Mozart 2006 Nederland
    Op de officiële website van deze stichting alles over de activiteiten in Nederland rond het Mozartjaar 2006. Er is ook een pagina met links naar internationale activiteiten.
    Beschermheer is Nikolaus Harnoncourt.

Luistertip:

  • Mozart in Onvoltooid Verleden Tijd
    Het radioprogramma OVT van de VPRO besteedt op Nieuwjaarsdag aandacht aan het begin van het Mozartjaar. Enkele Mozartkenners waaronder Leo Samama, Piet Verwijmeren en Bart van Oort praten over Mozart: hoe hij leefde en werkte, over zijn reizen en natuurlijk om naar zijn muziek te luisteren.
    Op zondag 1 januari 2006 van 10.00 tot 12.00 uur op Radio 1. Ook later als 'Podcast' te beluisteren!

Leestips:

TKM Blog: Serie Mozart 2006