21 september 2005

Dromen van Debussy

De Zon heeft mij weer een dag gemaakt.
Hoe vaak zal zij dat nog doen?
Primair werd ik niet aangeraakt,
ik verlang alleen naar groen.
Ik denk aan de dassen van Debussy,
in dromen ontmoet ik hem.
Tussen een goudvis en een pioen
tekent hij nog een melodie,
maar alles zonder stem.

Als was Debussy alleen te horen:
Meester, Uw stem, hebt gij die verloren?!


Pierre Kemp (6 december 1958)
(Verzameld werk / Pierre Kemp. - Amsterdam : Van Oorschot, 1976. - ISBN 9028203494
)

Een oude dichter ontmoet in zijn dromen zijn lievelingscomponist.

Mijn ouders gaven mij voor mijn eindexamen middelbare school het verzameld werk van Pierre Kemp cadeau. Een enthousiaste leraar Nederlands had bij mij - en een aantal klasgenoten - de liefde voor poëzie gewekt. En waarom het ver zoeken als in je eigen stad een groot dichter heeft gewoond. Één van zijn zonen werkte net als mijn vader bij de Gemeente Maastricht. Toen mijn vader hem van het cadeau vertelde, merkte Kemp jr. prozaïsch op: "Je hebt toch niet de volle mep betaald? Bij Leiter-Nypels liggen de drie delen verzameld werk voor de helft van de prijs".
In de 3 boeken - die nu ietwat beduimeld in mijn boekenkast staan - zit voorin inderdaad het stickertje van boekhandel Leiter-Nypels (inmiddels ter ziele, dat krijg je ervan).
Goede poëzie is onbetaalbaar. Net als goede muziek.


Al lezend in Kemps literaire nalatenschap werd ik keer op keer geconfronteerd met verwijzingen naar (Franse) muziek, vooral naar de componist van de muzikale kleur: Debussy. Nieuwsgierig gemaakt ben ik gaan luisteren en het werd liefde op het eerste gehoor! Het eerste stuk dat ik bewust hoorde was de 'Faun prélude' gebaseerd op het gedicht van Mallarmé (zie TKM Blog van 23 juli 2005).
Imiddels maakt Debussy's complete oeuvre deel uit van mijn CD-verzameling, sommige werken in verschillende uitvoeringen.
En toen kwam 'het Kruidvat'.
"Je hebt toch niet de volle mep betaald...?".
De bekende drogisterij-keten verzorgt een uitgave van de complete orkestwerken van Debussy voor nog geen 8 euro!

In een aantrekkelijk ogend boxje met 4 cd's horen we bekende werken als La Mer (waarover binnenkort meer), Trois Nocturnes, Prélude à l'àprès midi d'un faune en de Images. Maar ook minder bekende werken als de Marche écossaise, Berceuse héroique, Musique pour Le Roi Lear, de lieflijke Petite Suite, de fascinerende balletten Jeux en Khamma en concertante werken als de Fantaisie voor piano en orkest (met Aldo Ciccolini), de Rapsodieën voor klarinet en saxofoon en de prachtige Dansen voor harp en strijkers. Het begeleidende 8 pagina's tellende boekje heeft een informatieve Nederlandstalige tekst van ene James Harding.
De opnames zijn gemaakt in 1973 en 1974 in de Salle Wagram te Parijs en verschenen eerder integraal op het grote platenlabel EMI. Dirigent Jean Martinon - een grootmeester in het Franse repertoire - dirigeert het Orchestre National de l'ORTF (de Franse radio). Een orkest met een echte Franse klank, luister maar eens naar de typische hoboklank. De solisten zijn stuk voor stuk prima. Het Engelse platenblad Gramophone schreef over deze opnames:

"The playing of the FRNO under Martinon abounds with charm and flair, and the soloists in the Fantaisie for piano and orchestra, the harp Danses, the two rhapsodies with woodwind and the rarely heard ballet called Khamma are stylish too. The 1974 recordings have come up well in the present versions. Those who already have the earlier issues referred to above will need no recommendation to purchase these; those who have none may be recommended to consider acquiring the whole set." (Cristopher Headington)


Dus vlug naar het Kruidvat en laat u (opnieuw) betoveren door de stem van Debussy.

Webtips:

TKM Blog: Serie Kemp en Debussy