Zoals te verwachten viel, maakte Ed Spanjaard er een muzikaal feest van met de meest prachtige (klank)kleuren. Deze muziek is hem op het lijf geschreven en hij inspireerde zijn orkest tot groots spel. Aan het begin van het derde deel, getiteld ‘Lever du jour’, laat Ravel een nieuwe dag beginnen. Is de dageraad ooit mooier op muziek gezet?
De houtblazers - die een prominente rol hebben in het werk - speelden prachtig, maar ook de kopersectie was geweldig. Met grote beheersing voegden zij zich in het klankbeeld dat Spanjaard voor ogen stond.
Naast mij zat dirigent Roberto Benzi, hij had het LSO eerder op deze Raveldag gedirigeerd. Na het opzwepend slot riep Benzi zijn collega een luid ‘bravo’ toe.
De volgende dag togen Spanjaard en zijn Limburgse musici naar de nationale muziektempel in Amsterdam om Daphnis en Chloé nogmaals tot leven te wekken. Deze uitvoering in een uitverkocht Concertgebouw was live te horen op Radio 4. Opnieuw voltrok zich een klankwonder. Muziekjournaliste Thea Derks was erbij en noteerde in haar Radio 4 weblog:
“Chef-dirigent Ed Spanjaard toverde ons met zijn musici een ongekend welluidend sfeerbeeld voor van de liefdesperikelen van de herder en de herderin, die elkaar na vele avonturen alsnog liefdevol in de armen vallen. Spanjaard interpreteerde de impressionistische, sterk aan Debussy verwante muziek met een lichte toets, voorzien van duistere ondertonen. Hij heeft het Limburgse ensemble in korte tijd naar een internationaal niveau getild - van een 'provincieorkest' is echt geen sprake meer.”
Luister naar twee fragmenten uit de AVRO-opname van zondag 13 januari jl.
- Ravel: ‘Lever du jour’ (LSO-Studium Chorale-Ed Spanjaard) (mp3, 4:34min)
- Ravel: 'Danse génerale'(slot) (LSO-Studium Chorale-Ed Spanjaard) (mp3, 2:04min)
Webtips
Illustratie bij dit bericht:
Daphnis et Chloé: La Leçon de Philetas van Marc Chagall