Paul Witteman, de zelfbenoemde muziekleraar van deze boekenweek, verkondigde gisteravond in het televisieprogramma 'De wereld draait door' dat Schubert één van de meest overschatte componisten uit de muziekgeschiedenis is. Witteman vindt Schuberts symfonieën zonder uitzondering saai - hij heeft waarschijnlijk nog nooit naar de 'Onvoltooide' geluisterd - en het ergste vindt hij die vreselijk onbenullige 'liedjes' (sec); rommel die opgeruimd moet worden. Wie zijn boekjes en schrijfsels in de Volkskrant regelmatig leest, weet dat deze telg uit de familie Andriessen (zijn moeder was een zus van componist Hendrik Andriessen) gewoon meer van instrumentale muziek houdt. Dat mag natuurlijk. Maar Schubert doet hij echt te kort.
Ooit knipte ik uit Dagblad De Limburger een column van journalist en eveneens muziekliefhebber Jo Wijnen. Ook hij heeft een mening over Schubert.
"Wat zou ik moeten beginnen zonder de muziek van Franz Schubert? Ik heb mij vroeger ooit aan zijn symfonieën gezet. Daarna kwamen zijn strijkkwartetten en dat prachtige kwintet. Toen waren er de piano- en vioolsonates. En tenslotte de liederen. Ik heb Schubert daarom in de verkeerde volgorde beleefd. Of geleefd. Want er gaat werkelijk niks boven die liederen. Ik had die al voor mijn vijftiende jaar moeten kennen, allemaal, zonder uitzondering, uit het hoofd. Tegelijkertijd heb ik altijd gemeend dat ik - toen ik eindelijk aan die liederen begon - iets hoorde dat er altijd al was geweest. Iets dat terugging tot mijn kinderjaren of misschien nog wel daarvoor. Dat is met geen mogelijkheid uit te leggen. Het besef dat het zo in elkaar zit, viel samen met de ontdekking van die tere, ongrijpbare melancholie die alle muziek van Schubert kenmerkt. Zelfs het vrolijke, levendige en uitdagende heeft bij hem altijd een bijgeluid dat met 'droevig' of 'verdrietig' niet omschreven kan worden en waarop zelfs mooie Duitse begrippen als ‘Weltschmerz' en 'Sehnsucht' niet van toepassing zijn. Schuberts muziek wordt op zeker ogenblik iets van jezelf, iets dat er eigenlijk al was ver voordat je een noot van hem had gehoord, iets dat je - in zekere zin - zelf bent. Dat is het grote mysterie van zijn muziek. Je hoort wat je al weet en wat je al kent uit de tijd dat je nog niks wist en niks kende. Je hoort wat er misschien nog steeds is als er niks meer te weten of te kennen valt. Hoe moet ik dat uitleggen? "
Column van Jo Wijnen uit: 'Voor de Dag' in 'Dagblad De Limburger'
>> Luister naar 'Der Lindenbaum' (WMA-bestand - 4.58 min)*
uit: Die Winterreise van Franz Schubert
Am Brunnen vor dem Tore
Da steht ein Lindenbaum;
Ich träumt in seinem Schatten
So manchen süßen Traum.
Ich schnitt in seine Rinde
So manches liebe Wort;
Es zog in Freud' und Leide
Zu ihm mich immer fort.
Ich mußt' auch heute wandern
Vorbei in tiefer Nacht,
Da hab' ich noch im Dunkel
Die Augen zugemacht.
Und seine Zweige rauschten,
Als riefen sie mir zu:
Komm her zu mir, Geselle,
Hier find'st du deine Ruh'!
Die kalten Winde bliesen
Mir grad ins Angesicht;
Der Hut flog mir vom Kopfe,
Ich wendete mich nicht.
Nun bin ich manche Stunde
Entfernt von jenem Ort,
Und immer hör' ich's rauschen:
Du fändest Ruhe dort!
*Thomas Quasthoff, bariton; Charles Spencer, piano
bron: www.avroklassiek.nl
Leestip:
- Thomas QUASTHOFF: De stem
Opgetekend door Michael Quasthoff. Vertaald uit het Duits door Wiecher Hulst.
ISBN 9053304665. - 320 p. - EUR 25,-
- De wereld draait door
(streaming video. - bron: VARA tv)
Paul Witteman te gast bij Matthijs van Nieuwkerk (vanaf: 28.01 min)
Webtip:
- Boekenweek 2006
Officiële website van de CPNB