TKM is op het ogenblik bezig met de repetities voor de Petite Messe Solennelle. In dit heerlijke meesterwerk van Rossini is de opera nooit ver weg. Het fascinerende van de vroeg 19e eeuwse Italiaanse opera is dat er altijd wel een circusattractie in zit; vocale acrobatiek. Één van de beroemdste bravourearia’s voor tenoren is de aria: Ah! Mes Amis, quel jour de fête! uit de opera La fille du régiment van Donizetti. Aan het slot moet de tenor maar liefst 9 hoge C's zingen. Een trapeze-act op de wankele stembandjes. Pavarotti was de ongekroonde koning van dit nummer. Maar in februari verscheen onderstaand bericht op het ANP:
"Ruim zeventig jaar geleden verbood de tirannieke Italiaanse dirigent Arturo Toscanini het herhalen van aria’s tijdens uitvoeringen van opera’s in De Scala van Milaan. De befaamde Russische bas Fjodor Sjaljapin was in 1933 de laatste zanger die na talloze open doekjes een aria uit Rossini’s Barbiere di Siviglia nog eens mocht zingen. Maar toen was het ook helemaal afgelopen. Zelfs operagrootheden als Maria Callas en Luciano Pavarotti lukte het niet Toscanini’s verbod te doorbreken Tot… onlangs de Peruaanse tenor Juan Diego Flórez het podium van het beroemde operahuis betrad in de opera La Fille du Régiment van Gaetano Donizetti. Zijn aria Ah! Mes Amis, quel jour de fête! bracht zulke uitzinnige reacties teweeg bij het publiek dat dirigent Yves Abel niet anders kon, dan tóch maar de tenor de aria nogmaals te laten zingen."
Enkele jaren geleden zouden we zo'n berichtje voor kennisgeving hebben aangenomen. Door de komst van nieuwe media (weblogs, YouTube) kunnen we nu wereldwijd getuige zijn van een dergelijke gebeurtenis. Daags na dit bravoure stukje van Flórez verschenen er al - illegaal opgenomen - geluidsfragmentjes in diverse opera- en muziekblogs op internet. Via de videosite YouTube kunnen we ons nu zelfs in beeld én geluid verwonderen over deze trapeze act in de Scala.
In het onderstaande fragment - deels Italiaans gesproken - is tijdens de laatste 2 minuten het slot van de gebisseerde aria te horen. Opgenomen op 20 februari 2007 in de Scala. Tel mee: negen perfecte hoge C's.
In januari 2007 - één maand voor zijn Scala avontuur - zong Flórez de rol van Tonio in La Fille du Régiment in Londen. Het volgende nieuwsitem uit het Channel 4 News laat Flórez aan het woord over zijn specifieke bel canto stem. (Engelstalig; let ook op de prachtige stropdas van de presentator).
Flórez is (nog) geen Verdi tenor. Maar hij is wel geknipt voor de lyrische rol van Fenton uit Verdi's laatste werk, de komedie Falstaff. Naar mijn mening de mooiste Italiaanse opera uit de 19e eeuw.
Flórez als Fenton (opname uit 2001).