06 juli 2007

Een nieuw graf voor Pierre Kemp

Necrologie

Als ik dood ga, kan ik het niet beschrijven.
Waar ben ik dan?
Ik wil toch ergens blijven,
maar niet meer in de vorm van een man.
Een licht zou mij even kunnen bekoren,
al is dat niet zo kort,
als liever een klank, die iemand kan horen
telkens als het middag wordt.

Pierre Kemp
uit de bundel 'Standard-book of classic blacks'


Deze maand is het precies veertig jaar geleden dat Pierre Kemp in Maastricht overleed.

In oktober 2005 maakte ik een foto van het verwaarloosde graf van deze grote dichter en schreef een berichtje in TKM blog. Een jaar later ontfermde de Stichting Altvoorde, een stichting tot behoud van graven van Nederlandse cultuurdragers, zich over het verweerde graf. Met steun van de Elisabeth Strouvenstichting en het Bisdom Roermond kreeg Pierre Kemp een nieuw grafmonument. In de eerste week van februari 2007 werd de nieuwe grafsteen geplaatst.

Hieronder de foto van het oude graf (eigen foto uit 2005) en het nieuwe graf met tekstregels van Kemp (foto: Stichting Altvoorde).






TKM Blog archief: Serie Kemp en Debussy
4 artikelen uit 2005:

  1. Dromen van Debussy (woensdag 21 september 2005)
  2. Timbale, sec boum!!! (maandag 3 oktober 2005)
  3. Verloren componist (dinsdag 11 oktober 2005)
  4. Het graf van Pierre l'Englouti (dinsdag 18 oktober 2005)

Webtip: